Stravovanie pri artróze, artritíde, cukrovke či vysokom krvom tlaku

Ako môže strava pomáhať predchádzať bežným chorobám

Aj v Kúpeľoch Dudince nám záleží na zdravom stravovaní. Do nášho jedálnička preto zaraďujeme potraviny, ktoré pomáhajú predchádzať zdravotným problémom. Presvedčte sa o tom počas vášho pobytu.

 

Artritída, artróza

Osteoartrózu aj reumatoidnú artritídu spôsobuje zápal kĺbových tkanív. Niektoré potraviny obsahujú zlúčeniny, ktoré majú výrazne protizápalové vlastnosti, predovšetkým tuky v mastných rybách. 

Odporúčané potraviny Čomu sa vyhýbať
Losos a mastné ryby Rastlinným olejom, mastnému mäsu,  
mliečnym výrobkom s vysokým obsahom tuku

Zelená listová zelenina, paprika, brokolica (obsahujú veľa antioxidantov, ktoré
pomáhajú chrániť kĺby)

Šťava z granátového jablka (toto perzské ovocie má protizápalové účinky
a veľa antioxidantov, denne stačia 2 – 3 lyžice neriedenej šťavy)

Ananás (bromelín, enzým prítomný v tomto ovocí zmierňuje
aj zápal. Vhodný je asi pohár denne tetjo šťavy.)
Spúšťačom alergie – napr. mliečnym 
výrobkom, kukurici, pšenici
Kurkuma, ďumbier, klinčeky (zmierňujú bolesť a opuchy, okrem toho obsahujú antioxidanty,
ktoré sú dôležité pri spomaľovaní poškodenia chrupaviek a kostí, vyvolanom artrózou)
Zelený čaj, cibuľa, bobuľové ovocie, paradajková šťava, citrusové ovocie (rôzna ponuka,
spoločný menovateľ - kvercetín, ktorý funguje ako silný protizápalový prostriedok)

 

Cukrovka

Vyhýbajte sa sladkým potravinám. Vhodné nie sú ani rafinované sacharidy – napr. koláče, keksy, palacinky a všetky potraviny z bielej múky. V tele sa rýchlo menia na glukózu alebo cukor. Tak isto škodí prejedanie.

 

Odporúčané potraviny Čomu sa vyhýbať
Celozrnné potraviny a strukoviny – fazuľa, cícer, hrach, šošovica a sója (pretože sa pomaly trávia, cukor sa do krvi uvoľňuje pomaly) 

Cukor a rafinované obilniny (potraviny z bielej múky), vrátane bielej ryže a chleba. Strava bohatá na tieto potraviny je základnou príčinou cukrovky. 

Ovocie a zelenina (napr. mrkva má málo energie, ale zároveň je plná vlákniny, ktorá spomaľuje trávenie)

Škorica (znižuje hladinu cukru v krvi, pol lyžičky denne je dobrý zámer)
Ocot a citrónová šťava (kyslosť spomaľuje vyprázdňovanie žalúdka a vedie k pomalšiemu uvoľňovaniu glukózy do krvného obehu) Plnotučné mliečne výrobky, mastné červené mäso a potraviny s vysokým obsahom nasýtených tukov
Arašidové maslo a orechy (malá hrsť arašidov, alebo lyžica prírodného arašidového masla 5x týždenne)
Olivový olej znižuje hladinu cukru v krvi

 

 

Vysoký krvný tlak

Ide o najrizikovejší faktor mozgovej mŕtvice a hlavného spoluúčastníka pri infarkte a zlyhaní obličiek. Vek, stres a strava, ktorú pravidelne konzumujete, to všetko prispieva k zvýšenému krvnému tlaku. 

 

Odporúčané potraviny Čomu sa vyhýbať
Sója, strukoviny, orechy a semená Sodík – znížte príjem soli​
Banány, zemiaky, sušené ovocie a iné potraviny s vysokým obsahom draslíka 
(jedzte viac ovocia, zeleniny a menej priemyselne spracovaných potravín)
Alkohol - avšak pravidelné umiernené pitie je pre srdce prospešné, pretože zvyšuje hladinu HLD (dobrého) cholesterolu a krv je menej náchylná na zrážanie (jeden drink denne neškodí)
Nízkotučné a odtučnené mliečne výrobky (hrnček odtučneného mlieka má dobrý vplyv na kosti, ale aj na cievy. Mliečne výrobky znižujú krvný tlak vďaka obsahu vápnika, draslíka a horčíka – všetky totiž uvoľňujú tepny a zlepšujú prietok krvi) Káva a iné nápoje s obsahom kofeínu (4 až 5 šálok denne zvyšuje hladinu stresových hormónov až o 32%, čo následne zvyšuje krvný tlak)

 

Mám záujem dostávať podobné informácie