Ako sa správne saunovať

18.02.2018 Jana Vránová

Wellness centrum v liečebnom dome Rubín slúži kúpeľným hosťom už viac ako 13 rokov. Vitálny svet Wellnea má dve zóny – vodnú a saunovú časť so suchými aj parnými saunami. Viete, ako sa správne saunovať?

Zásady správneho saunovania - Kúpele Dudince

Skôr než začnete so saunovaním

  • Poraďte sa so svojím lekárom, či je saunovanie pre vás vôbec vhodné s ohľadom na váš zdravotný stav. Sauna nie je doporučená: tehotným ženám, diabetikom, pacientom s chorým srdcom, obličkami alebo štítnou žľazou, osobám s vysokým krvným tlakom.
  • Do sauny nechoďte s plným žalúdkom, ale tiež nie hladný, ani bezprostredne po značnej telesnej námahe.

Význam saunovania a jeho liečivé účinky

  • predovšetkým výborný preventívny účinok
  • pri pravidelnom saunovaní sa vytvorí odolnosť voči viróznym infekciám dýchacích ciest
  • horúci vzduch v saune vyvoláva potenie a vylučovanie škodlivých látok, otvára póry pokožky, zlepšuje jej prekrvenie, pružnosť a vzhľad
  • zrýchľuje metabolizmus, pôsobí protizápalovo, baktericídne a zabíja roztoče, ktoré žijú na ľudskom tele, vďaka čomu sauna pomáha aj proti rôznym alergiám, ekzémom, kvasinkovým a hubovým infekciám, akné a kožným chorobám
  • má preukázateľne liečivé účinky pri astme, zápaloch a alergiách dýchacích ciest
  • pôsobí upokojujúco, uvoľňuje dušu i telo, prináša psychickú i fyzickú relaxáciu, odstraňuje psychické vypätie, prejavujúce sa nespavosťou, nervozitou, stavmi úzkosti, vyčerpanosťou, bolesťami hlavy, kĺbov a pod
  • prispieva k získaniu dokonale čistej pokožky s viditeľným kozmetickým efektom, uvoľneniu a sviežosti s povzbudením mnohých životných funkcií, zlepšeniu telesnej koordinácie, atď. 
  • sauna sa využíva na prehriatie kĺbov pri niektorých ortopedických diagnózach, pri niektorých klimakterických problémoch

 

Saunovaním nechudnete. Je pravda, že pri saunovaní stratíte asi 500 g vody a taktiež saunovanie pomáha k lepšiemu rozloženiu vody v organizme, čo zmenšuje opuchy u ľudí s nadváhou, keď mizne voda z tukových tkanív. Nahromadené tuky však nezmiznú a vodu rýchlo doplníte.

Pred saunovaním

  • Osprchujte sa a utrite do sucha.
  • Saunovať by ste sa mali nahí, ale zahalení plachtou, nakoľko vo Vitálnom svete Wellnea ide o zmiešaný typ sáun (muži + ženy). Saunovanie v plavkách je zdraviu veľmi škodlivé a to nie len pre vás, ale aj pre ostatných. Sú vyrobené zo 100% syntetických umelých látok a už pri teplote 50°C sa tieto látky uvoľňujú, sú silno rakovinotvorné a do tela sa dostávajú dýchacími cestami alebo pokožkou, čím škodíte sebe a aj ostatným saunujúcim.
  • Do sauny vstupujte s plachtou aj preto, aby ste sa nepopálili na prehriatych drevených doskách a chránili pred infekciou.
Saunovanie - Kúpele Dudince

Saunovanie

  • Najskôr si sadnite na najnižší schodík, odporúča sa na lavičke sedieť, alebo ležať. Najvhodnejšia poloha na saunovanie je v ľahu s podloženou hlavou, alebo v polosede, kedy je zadok a chodidlá v rovnakej úrovni. Ak chcete zo sauny odísť, najprv sa na chvíľu posaďte a potom pomaly vstaňte. Pri sedení ako na stoličke je hlava prehrievaná o niekoľko stupňov viac ako chodidlá, čo môže spôsobiť závrate alebo bolesti hlavy. V polohe ležmo sa celé telo prehrieva rovnomerne a telo nemusí prekonávať nátlak z vyrovnávania teplotných rozdielov.
  • Dýchajte zásadne nosom, nie zhlboka, len povrchne. Pri dýchaní nosom sa vdychovaný vzduch jemne zvlhčuje a znižuje sa jeho teplota. Pri dýchaní ústami dochádza k priamemu vdychovaniu horúceho vzduchu a pre pľúca predstavuje teplotný šok.
  • Po adaptácii sa presuňte na vyšší schodík.
  • Ak je teplota neznesiteľná, opustite saunu skôr.
  • Pri pobyte sledujte čas, v saune by ste mali zostať 15 až 20 minút v závislosti od Vašej kondície.
  • Po vstupe do bazéna alebo pod sprchu ochladzujete telo postupne od dolných končatín smerom nahor.
  • Po saunovaní odpočívajte aspoň 20 minút.
  • Proces saunovania môžete niekoľkokrát zopakovať.

Po saunovaní

  • Po skončení procedúry si doplňte tekutiny. Najvhodnejšie sú ovocné šťavy, čaje a minerálky. Pri jednom saunovacom cykle môžete vypotiť až 0,5 litra vody, s ktorou okrem toxínov odchádza aj soľ, vitamín C a iné minerálne látky.
  • Do vírivého bazéna alebo do whirlpool (či iných spoločných priestorov) vstupujte zásadne v plavkách!