7 pravidiel po návrate z kúpeľnej liečby

Pri kúpeľnej liečbe ide o viac ako o relax spojený s podávaním procedúr. Po závažných operáciách (napríklad po infarkte, výmene kĺbov alebo po transplantácii srdca) je dôležité naštartovať proces, ktorý v sebe nezahŕňa len absolvovanie liečebných procedúr, ale je aj úvodom do racionálneho stravovania, návodom k celkovej zmene životného štýlu a vedie k osvojeniu si vhodnej pohybovej aktivity. Je to komplexná starostlivosť, ktorá neobsahuje len samotnú liečbu, ale aj edukáciu. 

Po návrate z kúpeľnej liečby - Kúpele Dudince

Dôležitou súčasťou práce lekára v kúpeľoch je vysvetliť klientovi, že ukončenie kúpeľnej liečby neznamená koniec tohto procesu. Práve po skončení liečby si pacient musí uvedomiť, že nastáva náročné obdobie v domácom alebo pracovnom prostredí, kedy sa musí usilovať ostať na ceste, ktorá vedie k prinavráteniu zdravia.

 

 

Ako si čo najdlhšie zachovať zdravé kosti, kĺby či srdce a ako sa udržať fit ešte dlho po návrate z kúpeľov?

Šťastná sedmička pravidiel po absolvovaní liečby:

  1. Zaradiť sa do bežného osobného a pracovného prostredia postupne.
    Je jednoduché to povedať či napísať, no realita býva zvyčajne iná a už na druhý deň po príchode z kúpeľov sa človek vracia do práce. Veď toľko vecí treba stihnúť! Určite si však doprajte niekoľko dní na hladký prechod zo života plného oddychu do života s povinnosťami.
     
  2. Pokračovať v zdravom životnom štýle.
    Tu je dôležitá aj spolupráca s blízkymi. Je veľmi dôležité, aby ste získali podporu svojho okolia, pretože samému sa zachovávať zdravý životný štýl a zbaviť sa zdraviu škodlivých zlozvykov darí horšie.
     
  3. Nevynechávajte pohybovú aktivitu.
    Vyberte si ten typ aktivity, ktorá je vám blízka, a v ktorej vás podporí aj okolie. Skúste napríklad denné prechádzky spolu s partnerom, turistiku, plávanie alebo bicyklovanie. Pohybová aktivita však musí baviť oboch, pretože pokiaľ človek robí niečo, čo ho nebaví, šanca na to, že v aktivite bude pokračovať, je minimálna. Robte to, čo vás teší a dodáva vám pozitívne emócie a tým 
    aj pozitívnu energiu.
     
  4. Sústreďte sa na racionálne stravovanie.
    Toto pravidlo je dôležité pri širokom spektre ochorení. Napríklad pri chorobách pohybového aparátu nadváha zaťažuje váhonosné kĺby a chrbticu. Nadváha a obezita sú tiež neprípustné pri srdcovocievnych ochoreniach. Nadváha jednoducho neprospieva nikomu a skôr či neskôr, aj keď sa cítime zdraví, býva rizikovým faktorom celej plejády ochorení. Do jedálnička je dobré zaradiť ovocie a zeleninu (zdroje vitamínov, vlákniny a antioxydantov) a tiež ľahké mäsá, napríklad hydinu, divinu, ryby a vylúčiť údeniny a mastné jedlá, ktoré sú zdrojom nasýtených mastných kyselín, ktoré sú jedným z rizikových faktorov vzniku aterosklerózy. Sladkosti je dobré nahradiť napríklad vlašskými orechami, ľanovými semiačkami, chia semiačkami či mandľami. Dištancovať sa treba od alkoholických a sladených nápojov. Preferovať obyčajnú vodu z vodovodu tvorí základ zdravého pitného režimu. V neposlednom rade zapojte do zdravého stravovania aj blízkych – ich telo sa im (a oni následne vám) za to poďakuje.
     
  5. Nezanedbávajte pravidelné kontroly zdravotného stavu.
    Nevynechajte návštevy špecialistu ani preventívne prehliadky u svojho praktického lekára, gynekológa či urológa. Pravidelné návštevy u odborníka, najmä ak u vás pretrvávajú zdravotné ťažkosti, vám pomôžu aj pri opakovanom získavaní návrhu na kúpeľnú liečbu.

                                                                               Ako si vybaviť kúpeľnú liečbu
     

  6. Opakujte kúpeľnú liečbu.
    A nezáleží na tom, či pôjde o liečbu hradenú zdravotnou poisťovňou, alebo ako samoplatca. Pobyt v kúpeľoch je dôležitý pre udržanie zdravia a nielenže ho posilní, ale je aj vynikajúcim prostriedkom v prevencii. Je preto dobré po určitom čase liečenie zopakovať, aj keď len na niekoľko dní, prípadne cez víkend. Aj malá a krátka zmena prostredia a relax vás nasmerujú na iné myšlienky a aspoň na chvíľu vypustíte starosti a stres, ktoré sú spúšťačom rôznych civilizačných ochorení. 
     
  7. Osvojte si Kód zdravého života
Kód zdravého života